TripAdvisor: (slechte) reviews over (uitstekende) hotels

Wanneer ik van plan ben om een hotel te boeken via een website zoals eBookers, Booking.com of Hostelworld probeer ik steeds op voorhand te weten te komen hoe het hotel scoort bij mensen die er al geweest zijn. Hoe ze bediend zijn, hoe de kamers waren, hoe het ontbijt was, … Kortom, ik probeer te weten te komen of het een goed hotel is en hoe de verhouding prijs-kwaliteit in elkaar zit.

TripAdvisor kan goed zijn

Vaak probeer ik die zaken te weten te komen door wat rond te neuzen op de website TripAdvisor. In de eerste plaats is het een zeer makkelijke en snelle manier om bepaalde zaken over het hotel of restaurant te weten te komen. Je ziet meteen hoeveel het hotel scoort, je ziet ook enkele foto’s die gemaakt zijn door toeristen, en je kunt er bovendien alle commentaren lezen van mensen die er geweest zijn, erg makkelijk dus allemaal.

Mensen blijven klagen, no matter what

Maar toch is er een grote keerzijde aan de medaille. Uiteraard lees je op TripAdvisor veel nuttige reviews en verslagen. Met ongeveer 40 miljoen reviews van hotels en restaurants wereldwijd, is het niet onlogisch dat je een zeer groot deel van die reviews en commentaren met een korreltje zout moet nemen. Een bekende blogger zei me ooit eens dat er geen enkele meloen ooit rijp genoeg zal zijn voor de mensen die reviews schrijven op TripAdvisor. Vaak lees ik er zaken die mij echt verbazen. Zo heb ik er eens reviews gelezen waarin mensen klagen over de ontvangst die ze er hebben met hun gsm, over de kwaliteit van het fruit in de mand aan het onthaal, over het feit dat de receptionist niet hard genoeg zijn best deed om vriendelijk te lachen, … Kortom: muggenziften.

Tip bij het lezen van reviews

Vaak zijn er hotels die in de top 5 van de wereld staan, maar die op TripAdvisor nog steeds de grond in geboord worden. Hou dus tijdens het lezen van de reviews altijd rekening met het feit dat er steeds mensen zullen zijn waarvoor niets goed genoeg is en die altijd wel iets zullen vinden om over te klagen.